Eerste klantreisbijeenkomst voor het project Empowerment voor een Zorgeloze Toekomst

Afgelopen dinsdag hebben we vanuit de subsidie Empowerment voor een Zorgeloze Toekomst een eerste klantreisbijeenkomst gehad om het perspectief van de professionals in beeld te krijgen. Tijdens de bijeenkomst werd besproken hoe de zorgtoegankelijkheid voor senioren in Zoetermeer verbeterd kan worden door gebruik te maken van een klantreis-methodiek. De klantreis methodiek gaat leidend zijn in de rest van het project en is bedoeld om het proces van de inwoner in kaart te brengen.
 
 De sessie richtte zich op het identificeren van de stappen die senioren doorlopen in hun zorgtraject, van zelfstandig blijven tot het inschakelen van hulp. Hierbij werden demografische data en persona’s gebruikt om dit proces beter te begrijpen. Er werd onder andere nadruk gelegd op de noodzaak van bewustwording van het ouder worden, het betrekken van mantelzorgers, en het onderzoeken van culturele invloeden en ondersteuningsmogelijkheden.
 
De klantreis is niet eenmalig, maar zal tijdens het project herhaald worden om steeds nieuwe inzichten op te doen. Welke stappen doorloopt de senior door het zorgsysteem? Tijdens de bijeenkomst hebben we vanuit 1 persona de acht processtappen onderzocht en bepaald met elkaar. Verder hebben we al een eerste verdiepingsslag gemaakt om al wat verbeter- en optimalisatiepunten op te halen om de toegankelijkheid van de zorg te verbeteren. Uiteindelijk willen we in een vervolgbijeenkomst de optimalisatiepunten gaan prioriteren en tot acties komen waar we mee aan de slag kunnen gaan voor het Empowerment-project.
 
Dank aan alle organisaties voor hun waardevolle inbreng en samenwerking: mboRijnland, Thuisleefgroep, JongSenioren ZoeterMeer, Gemeente Zoetermeer, Vierstroom Zorg Thuis, Palet Welzijn, Haagse Hogeschool, EerstelijnsZorg Zoetermeer en veel dank aan inwoners van Zoetermeer voor hun inbreng tijdens de bijeenkomst!