Samen ZoeterMeer Gezond richt zich op zorgtransformatie door zorg dichtbij huis te organiseren, deze toegankelijk en betaalbaar te houden en de focus te leggen op preventie. ICT en digitalisering spelen een onmisbare rol in deze transformatie, waarbij ze als een rode draad door alle projecten lopen en bijdragen aan betere en toegankelijkere zorg. Daniela Vostriz, programmamanager Digitale Transformatie bij Samen ZoeterMeer Gezond, benadrukt dit: “Digitalisering speelt een cruciale rol in het verbeteren en toegankelijk houden van de zorg. Ik ben trots dat ik deel uitmaak van dit samenwerkingsverband en me kan inzetten voor de digitale transformaties in de zorg.”
Focus op drie thema’s
Binnen ICT en Digitalisering staan drie thema’s centraal: Gegevensbeschikbaarheid, Toestemming en Zorg op Afstand. “Onze belangrijkste doelen zijn het mogelijk maken van het delen en inzien van medische gegevens op een veilige en eenvoudige manier. En het inzetten van digitale oplossingen voor zorg op afstand,” vertelt Daniela.
Gegevensbeschikbaarheid en Toestemming
“Op korte termijn willen we de beschikbaarheid van gegevens voor zorgverleners verbeteren. Hoewel er al sprake is van gegevensuitwisseling, gebeurt dit nu vooral tijdens de overdracht tussen zorgverleners en is het nog beperkt. We streven naar een systeem waarin zorgverleners elkaars gegevens kunnen inzien, zodat patiënten niet telkens opnieuw hun verhaal hoeven te vertellen. Uiteindelijk willen we niet alleen medische gegevens uitwisselen, maar ook informatie over het welzijn van de patiënt zelf integreren”, vertelt Daniela. Het is erg belangrijk dat het delen van gegevens van de patiënten en zorgverleners met toestemming wordt gedaan. Een landelijke voorziening waarin de burger zijn toestemming kan registreren en beheren gaat daarin helpen. “Momenteel zijn we in de voorbereidende fase om straks samen met de gemeente het gebruik voor de burger zo goed mogelijk te laten verlopen.”
Gegevensbeschikbaarbeid zet de patiënt centraal
“Gegevensbeschikbaarheid zorgt ervoor dat de patiënt echt centraal staat omdat zorgverleners altijd en overal toegang hebben tot de juiste informatie. Daarnaast is het onmisbaar voor netwerkzorg, waar verschillende zorgverleners naadloos kunnen samenwerken door eenvoudig gegevens van elkaar in te zien. Verder helpt het om de administratieve lasten te verlagen door processen te automatiseren en dubbele administratie te verminderen.” Zoals Daniela zegt: “Door de inzet van mensgerichte technologie kunnen we de druk op de zorg verlichten, waardoor er meer tijd overblijft voor de patiënt zelf.”
Samenwerking met partners en betrokkenheid van inwoners
“We werken samen met de leden van de vereniging in verschillende kernteams. Daarbij richten we ons niet alleen op verbeteringen binnen Zoetermeer, maar doen we dit in nauwe samenwerking met omliggende (sub-)regio’s. De samenwerking tussen verschillende partijen binnen de projecten is bewonderenswaardig. Iedereen werkt aan een gezamenlijk doel en er is in Zoetermeer een solide structuur waarop we kunnen bouwen.” Daniela benadrukt ook het belang van de betrokkenheid van inwoners. “Het was mooi om te zien hoe betrokken inwoners waren tijdens de Opening van de Kamer van Inwoners. Ik ben ook erg onder de indruk van de digitale vaardigheden van Zoetermeerders. Ze weten goed wat ze willen en kunnen en dat nemen we mee.”
ICT als ondersteuning, niet als vervanging
Tot slot wil Daniela zowel zorgprofessionals als inwoners inspireren met haar visie. “Ik werk vanuit de overtuiging dat digitalisering geen last is, maar juist een hulp. Het is een middel om je doelen te bereiken en ik hoop dat het door iedereen zo gezien zal worden. ICT en digitalisering voegen iets toe aan de zorg, ze vervangen het niet en moeten juist ervoor zorgen dat er weer meer tijd blijft voor persoonlijk contact.”